Zapłon

Części do skuterów » Elektryka w skuterze » Zapłon

Zapłon

Zapłon należy do elementów współtworzących układ elektroniczny skutera. Większość skuterów, które są obecnie oferowane na rynku posiada zapłon elektroniczny. Jego konstrukcja składa się z kilku elementów. Do zapalenia się mieszanki paliwowo - powietrznej dochodzi wtedy, gdy ładunek jest najmocniej sprężony i tłok znajduje się w najwyższym położeniu. Jednym z ważnych elementów zapłonu jest czujnik położenia wału korbowego, który zwykle jest umieszczany pod osłonę wentylatora.

Czujnik położenia wału korbowego

Czujnik położenia wału korbowego jest określany także mianem impulsatora, albo czujnika Halla. Kiedy przed czujnikiem przesunie się magnes, czujnik wysyła o tym informację. Koło magnesowe jest osadzone na końcu wału korbowego. Moduł zapłonu CDI zawiera mały transformator, kondensator i układy elektroniczne, a także kilka innych elementów potrzebnych do pracy. Układ elektroniczny otrzymuje impuls z czujnika Halla. Wtedy kondensator jest rozładowywany. Prąd przepływa wówczas do cewki wysokiego napięcia.

Budowa zapłonu

Standardowy zapłon jest złożony z iskrownika, kondensatora oraz z cewki zapłonowej. Na iskrownik składają się dwa elementy ? młoteczek i kowadełko. Wał korbowy silnika posiada krzywkę - to właśnie na niej przemieszcza się młoteczek iskrownika. Odchyla się on i dociska do kowadełka. Dzięki temu dochodzi do zamykania i otwierania przepływu prądu na cewkę zapłonową. W cewce wysokiego napięcia impuls elektryczny zostaje wzmocniony do 40 kV. Wzmocniony impuls elektryczny zostaje przekazany przez kabel wysokiego napięcia do zapłonowej fajki.

Mechanizm działania zapłonu

Świeca zapłonowa generuje iskrę zapalającą mieszankę, która jest sprężona w cylindrze. Żeby impulsy przekazywane do elektroniki były odpowiednie, układ rozrządu powinien być zestrojony z tłokowym układem. Każdy szczegół musi być dopracowany perfekcyjnie ? ważna jest nawet przerwa między elektrodami świecy. Jeden obrót wału w silniku dwusuwowym generuje jeden zapłon na jeden cykl pracy w przypadku silnika dwusuwowego. Z kolei w przypadku silnika czterosuwowego jeden cykl pracy wymaga dwóch obrotów wału. Silnik uzyska maksymalną moc, jeżeli do zapłonu mieszanki powietrzno - paliwowej dojdzie we właściwym momencie.

Sprawdzanie prawidłowości działania układu zapłonowego

Samodzielne diagnozowanie usterki nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może to doprowadzić do uszkodzenia motocykla, a nie do usunięcia usterki. Szkody tego typu nie są objęte gwarancją, więc za każdy błąd można słono zapłacić. Zwykle właściciel skutera kieruje się do autoryzowanych serwisów lub dealerów producenta skutera. Gdy gaśnie silnik w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić stan paliwa w zbiorniku, następnie skontrolować przerwę między elektrodami świecy zapłonowej oraz jakość iskry. Jeżeli wszystko jest w porządku można przejść do kolejnego kroku - trzeba sprawdzić prędkość obrotową silnika na biegu jałowym.

Przeczytaj tażkże:

Zestawy napędowe Na osobne omówienie jako części zamiennych ? a właściwie jako zestawu części zamiennych - zasługują zestawy napędowe. Producenci klasyfikują je w zasadzie na dwie główne kategorie, czyli na zestawy przeznaczone do skuterów z silnikami 4T i 2T. W...

Nakrętki i szpilki kolanka Wśród elementów składających się na konstrukcję układu wydechowego można wymienić choćby nakrętki i szpilki kolanka. Do produkcji tego typu części skuterowych zazwyczaj wykorzystuje się takie materiały, jak metale. Metalowe elementy nazywane...

Rolki wariatora Rolki wariatora są sprzedawane w zestawach po kilka sztuk. Powodem ich wymiany niekoniecznie jest wysoki stopień zużycia, czy też uszkodzenie mechaniczne. Rolki wariatora mogą być wymieniane także w ramach tuningu mechanicznego. Tuning mechaniczny z...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt