Wariator

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Wariator

Wariator

Wariator jest częścią układu napędowego pełniącą ogromną rolę w zakresie możliwości osiągania prędkości i dynamiki jazdy. Odpowiednie regulowanie wariatora i kontrolowanie jego stanu zużycia pomaga zoptymalizować przyspieszenie i prędkość maksymalna.

Jak działa wariator?

Wariator jest specyficznym sprzęgłem, którego konstrukcja jest złożona z rolek rozsuwających się pod wpływem wzrostu prędkości obrotowej silnika. Wariator przybliża się do przeciwtalerza stopniowo, w miarę zwiększania się prędkości silnika. Kiedy obroty silnika zmniejszają się, rolki wariatora powracają do pozycji wyjściowej. Naprężenie wytwarzane przez wariator względem pasa napędowego zmniejsza się.

Modyfikacja wariatora

W ramach tuningu mechanicznego można nieco zmodyfikować konstrukcję wariatora poprzez wymianę rolek. Rolki można wymienić na lżejsze lub cięższe. Jeżeli masa rolek jest wyższa od zalecanej przez producenta, wariator zareaguje na prędkość obrotową silnika z opóźnieniem. Rolki o wyższej masie wypychają pas napędowy znaczne mocniej i dalej od osi wału. W efekcie skuter jest w stanie osiągnąć większą prędkość maksymalną. Jeżeli rolki wariatora zostaną wymienione na lżejsze skuter jeździ wolniej, ale rusza bardziej dynamicznie.

Objawy zużytego wariatora

Do głównych symptomów zużytego wariatora należą obniżenie prędkości ? podczas jazdy prędkość jest niższa niż powinna być przy bieżących obrotach. W takiej sytuacji z reguły trzeba wymienić tylko rolki. Gdyby prędkość była drastycznie niska w porównaniu z prawidłową prędkością przy danych obrotach, może być konieczna wymiana wariatora w całości. O zużytym wariatorze może też świadczyć duszenie się silnika przy dodaniu gazu.

Przeczytaj tażkże:

Kolanka wydechowe Kolanka wydechowe są drobnymi elementami potrzebnymi do prawidłowego funkcjonowania układu wydechowego. Kolanka wydechowe odpowiadają za usuwanie spalin z cylindra silnika. Wspomniane elementy układu wydechowego mocuje się do cylindra wykorzystując...

Błotniki Błotniki są elementem nadwozia skutera nazywanym potocznie chlapaczami. W niektórych pojazdach jednośladowych montuje się je w procesie produkcji seryjnej, w innych zaś mogą pełnić rolę opcjonalnego wyposażenia. Głównym zadaniem błotników jest...

Dźwignie hamulca Dźwignie hamulca są jednym z istotnych elementów układu hamulcowego skutera. Ich sprawne działanie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z układu hamulcowego. Dźwignia hamulca przedniego uruchamia hamulec zamontowany przy przednim kole...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt