Wariator

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Wariator

Wariator

Wariator jest częścią układu napędowego pełniącą ogromną rolę w zakresie możliwości osiągania prędkości i dynamiki jazdy. Odpowiednie regulowanie wariatora i kontrolowanie jego stanu zużycia pomaga zoptymalizować przyspieszenie i prędkość maksymalna.

Jak działa wariator?

Wariator jest specyficznym sprzęgłem, którego konstrukcja jest złożona z rolek rozsuwających się pod wpływem wzrostu prędkości obrotowej silnika. Wariator przybliża się do przeciwtalerza stopniowo, w miarę zwiększania się prędkości silnika. Kiedy obroty silnika zmniejszają się, rolki wariatora powracają do pozycji wyjściowej. Naprężenie wytwarzane przez wariator względem pasa napędowego zmniejsza się.

Modyfikacja wariatora

W ramach tuningu mechanicznego można nieco zmodyfikować konstrukcję wariatora poprzez wymianę rolek. Rolki można wymienić na lżejsze lub cięższe. Jeżeli masa rolek jest wyższa od zalecanej przez producenta, wariator zareaguje na prędkość obrotową silnika z opóźnieniem. Rolki o wyższej masie wypychają pas napędowy znaczne mocniej i dalej od osi wału. W efekcie skuter jest w stanie osiągnąć większą prędkość maksymalną. Jeżeli rolki wariatora zostaną wymienione na lżejsze skuter jeździ wolniej, ale rusza bardziej dynamicznie.

Objawy zużytego wariatora

Do głównych symptomów zużytego wariatora należą obniżenie prędkości ? podczas jazdy prędkość jest niższa niż powinna być przy bieżących obrotach. W takiej sytuacji z reguły trzeba wymienić tylko rolki. Gdyby prędkość była drastycznie niska w porównaniu z prawidłową prędkością przy danych obrotach, może być konieczna wymiana wariatora w całości. O zużytym wariatorze może też świadczyć duszenie się silnika przy dodaniu gazu.

Przeczytaj tażkże:

Korki wlewu paliwa Korki wlewu paliwa są wykonywane z różnych materiałów ? z metali oraz tworzyw sztucznych o wzmocnionym działaniu. Oprócz korków wlewu czasami trzeba dodatkowo wymienić uszczelki. Wspomniane elementy układu paliwowego skutera są dostępne w różnych...

Końcówki tłumików Końcówki tłumików są często wymieniane nie jedynie z powodu ich uszkodzenia, ale również w ramach poprawy osiągów skutera (tzw. tuningu mechanicznego). Przy wyborze tych elementów układu wydechowego warto zwrócić uwagę na takie parametry, jak...

Śruby silnika Śruby silnika są elementami, które muszą być ściśle dostosowane do modelu i marki skutera oraz do rodzaju silnika, jaki zastosowano w jego konstrukcji. Zazwyczaj stosuje się prostą klasyfikację tych elementów, opartą na kryterium rodzaju silnika...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt