Wariator

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Wariator

Wariator

Wariator jest częścią układu napędowego pełniącą ogromną rolę w zakresie możliwości osiągania prędkości i dynamiki jazdy. Odpowiednie regulowanie wariatora i kontrolowanie jego stanu zużycia pomaga zoptymalizować przyspieszenie i prędkość maksymalna.

Jak działa wariator?

Wariator jest specyficznym sprzęgłem, którego konstrukcja jest złożona z rolek rozsuwających się pod wpływem wzrostu prędkości obrotowej silnika. Wariator przybliża się do przeciwtalerza stopniowo, w miarę zwiększania się prędkości silnika. Kiedy obroty silnika zmniejszają się, rolki wariatora powracają do pozycji wyjściowej. Naprężenie wytwarzane przez wariator względem pasa napędowego zmniejsza się.

Modyfikacja wariatora

W ramach tuningu mechanicznego można nieco zmodyfikować konstrukcję wariatora poprzez wymianę rolek. Rolki można wymienić na lżejsze lub cięższe. Jeżeli masa rolek jest wyższa od zalecanej przez producenta, wariator zareaguje na prędkość obrotową silnika z opóźnieniem. Rolki o wyższej masie wypychają pas napędowy znaczne mocniej i dalej od osi wału. W efekcie skuter jest w stanie osiągnąć większą prędkość maksymalną. Jeżeli rolki wariatora zostaną wymienione na lżejsze skuter jeździ wolniej, ale rusza bardziej dynamicznie.

Objawy zużytego wariatora

Do głównych symptomów zużytego wariatora należą obniżenie prędkości ? podczas jazdy prędkość jest niższa niż powinna być przy bieżących obrotach. W takiej sytuacji z reguły trzeba wymienić tylko rolki. Gdyby prędkość była drastycznie niska w porównaniu z prawidłową prędkością przy danych obrotach, może być konieczna wymiana wariatora w całości. O zużytym wariatorze może też świadczyć duszenie się silnika przy dodaniu gazu.

Przeczytaj tażkże:

Uszczelki silnika Uszczelki silnika skutera są bardzo zróżnicowane pod względem zastosowania. Można je zaklasyfikować jako uszczelki do silników czterosuwowych oraz dwusuwowych. Inne możliwości klasyfikacji uszczelek to przyjęcie zakresu zastosowania, czyli...

Zbiorniki paliwa Zbiorniki paliwa są ważnymi elementami konstrukcji skutera. W zależności od modelu pojazdu zbiorniki mogą się między sobą różnić. Różnice są widoczne w zakresie kształtu i oloru. Powinny być one idealnie dostosowane do stylistyki skutera. Do...

Włączniki świateł stopu Włączniki świateł stopu są elementem układu hamulcowego skutera. Światło stopu zapala się w momencie uruchomienia hamulca tylnego, albo przedniego ? w momencie naciśnięcia dźwigni przedniej lub nożnej. Włączniki świateł stopu składają się z...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt