Układ ładowania

Części do skuterów » Elektryka w skuterze » Układ ładowania

Układ ładowania

Układ ładowania jest częścią elektroniki skutera. Współczesne skutery posiadają nie tylko akumulator. Żeby elektronika tych jednośladów mogła działać odpowiednio sprawnie, trzeba mieć sprawny układ ładowania. Prądnica prądu przemiennego jest stosowana w skuterach o małej pojemności, a także w przypadku niektórych motocykli terenowych. Tego typu układ terenowy stosuje się w pojazdach mających niewiele odbiorników prądu.

Prądnica prądu przemiennego

W przypadku układu z prądnicą prądu przemiennego światła są zasilane przemiennym prądem z innej cewki. Wśród głównych zalet układu ładowania tego rodzaju można wymienić prostotę i niezawodność, a także stosunkowo niską masę. Niemniej prądnica prądu przemiennego ma także pewne wady. Prądnica radzi sobie dobrze na średnich i dużych obrotach. Na niskich obrotach wzrost napięcia w akumulatorze jest nieznaczny. W skuterach funkcję generatora prądu pełni zazwyczaj alternator, czyli prądnica prądu przemiennego.

Rodzaje alternatorów

Na rynku części samochodowych są dostępne różne rodzaje alternatorów, w tym między innymi alternatory z uzwojeniem wzbudzenia, który znajduje się w wirniku oraz alternatory, które posiadają wirnik złożony z trwałych magnesów. Alternatory z uzwojeniem wzbudzenia wykorzystuje się w większych skuterach. W ich przypadku układ ładowania ma postać podzespołu napędzanego paskiem klinowym, albo zębatym kołem od wału korbowego. Układ ładowania o takiej budowie charakteryzuje się wysoką sprawnością przetwarzania energii mechanicznej na elektryczną. Podzespół potrafi oddawać maksymalny prąd przy stosunkowo niewielkiej prędkości obrotowej wirnika. Drugą cechą, którą można uznać za zaletę jest wysoka moc znamionowa oraz praca bez oleju. Niemniej zastosowanie tego typu układu ładowania w przypadku skuterów jest bardzo ograniczone ze względu na jego duże rozmiary i masę. Wadą tego skutera są również zużywające się szczotki oraz ślizgowe pierścienie.

Budowa alternatora z uzwojeniem wzbudzenia

Konstrukcja alternatora z uzwojeniem wzbudzenia w wirniku wygląda w ten sposób, że uzwojenie prądotwórcze znajduje się na zewnątrz. Stwarza to korzystne warunki chłodzenia. Wirnik, w którym znajduje się uzwojenie wzbudzenia, posiada dwa pierścienie ślizgowe stykające się z grafitowymi szczotkami. Obwód magnetyczny alternatora jest specjalnie ukształtowany, więc uzyskuje automatyczne ograniczenie prądu przy nadmiernym obciążeniu.

Alternator z wirnikiem z magnesów trwałych

Alternator wyposażony w wirnik złożony z magnesów trwałych posiada technologię najbardziej rozpowszechnioną w nowoczesnych motocyklach. Nie posiada on elementów stykowych ? nie ma zatem problemu szybkiego zużywania się szczotek grafitowych i pierścieni ślizgowych. Alternatory tego rodzaju są montowane na korbowym wale po przeciwnej stronie od sprzęgła. Pracują one ?na mokro? - są zanurzone w oleju silnikowym, żeby ciepło było lepiej odprowadzane. Układy ładowania tego rodzaju nie są jednak wolne od usterek. Do awarii najczęściej występujących w jego przypadku można zaliczyć choćby uszkodzenie stojana lub regulatora, a także nagłe spadki napięcia na połączeniach w elektrycznej instalacji.

Przeczytaj tażkże:

Sprzęgła Sprzęgła są niezbędnymi częściami potrzebnymi do prawidłowej pracy napędu skutera. Sprzęgło jest zamocowane na wałku przekładni. Kiedy działa na niego siła o odpowiedniej wartości dochodzi do rozszerzenia szczęk sprzęgła na zewnątrz...

Łożyska silnika Łożyska silnika skutera należą do bardzo istotnych części ? od ich jakości w dużej mierze zależy późniejsza praca tej jednostki. Uszkodzenie łożysk może doprowadzić do awarii także innych elementów silnika. Bardzo ważne jest zatem...

Tłumiki Tłumiki służą do efektywnego odprowadzania spalin powstających w procesie spalania mieszanki powietrzno ? paliwowej. Spaliny są transportowane do tłumika rurą wydechową. Rozmiar tłumika w skuterze z czterosuwowym silnikiem jest większy, bo jego...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt