Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Części do skuterów » Silnik skutera » Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Nie tylko uszczelki są niewielkimi, często bagatelizowanymi elementami wymiennymi współtworzącymi konstrukcję silnika skutera. W podobny sposób traktuje się pierścienie i zabezpieczenie sworznia. Nieco inne podejście jest do tłoków ? w końcu są to podstawowe elementy ruchome należące do budowy silnika. Są one odpowiedzialne za prawidłowe przetworzenie siły powstającej w efekcie zapłonu mieszanki paliwowo ? powietrznej w ruch posuwisto ? zwrotny.

Tłoki nie mają lekko

Tłoki silnika są narażone na działanie bardzo wysokiej temperatury oraz dużej siły. Dlatego też w jego pracy wspomagają go dodatkowe elementy ? segery, pierścienie i sworznie. Co gorsza, wystarczy uszkodzenie tłoka, albo jednego z dodatkowych detali, aby doszło do bardzo kosztownej awarii silnika wymagającej wymiany jego znacznej części. Tłok znajduje się w cylindrze i zamyka jego przestrzeń od dołu. Od powierzchni cylindra odseparowują go bardzo niewielkie luzy ? dzięki temu tarcie ścian tłoka o powierzchnie cylindra nie jest wysokie, a ruchomy element może sprawnie pracować.

Pierścienie dbają o szczelność

Pierścienie odpowiadają za prawidłową szczelność komory spalania. Ich zadaniem jest także dbałość o odpowiednie smarowanie ścian. Obwód pierścieni jest tylko nieznacznie większy od obwodu tłoka. Do ich produkcji zwykle wykorzystuje się te same materiały, co do produkcji tłoka ? głównie różne rodzaje stali o wysokiej wytrzymałości.

Do czego służą segery?

Segery są rodzajem pierścieni, które zabezpieczają sworznie i łożyska umieszczone wewnątrz tłoka. Dzięki segerom nie wychodzą one poza jego obwód ? nie ocierają się o powierzchnie cylindra. Segery są niezbędne do prawidłowej pracy tłoka. Jak zostało wspomniane już na wstępie, ruchomy element przemienia siłę wybuchu w ruch posuwisty. Ten zaś zostaje przekształcony na ruch obrotowy. Do tego jest potrzebny korbowód. Korbowody łączy się z tłokiem sworzniami i łożyskami.

Pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze

Tłoki, pierścienie i zabezpieczenie sworznia są narażone na wiele szkodliwych czynników, które z upływem czasu mogą doprowadzić do ich uszkodzenia. Za główne czynniki przyczyniające się do zużycia tych elementów uchodzą wysoka temperatura oraz ciśnienie. W momencie sprężania mieszanki paliwowo ? powietrznej panuje temperatura rzędu 500 stopni Celsjusza. W czasie spalania wzrasta ona do 2000 stopni Celsjusza. W komorze spalania panuje też bardzo wysokie ciśnienie, które wynosi około 100 barów. W konsekwencji nacisk na tłok jest równoznaczny z naciskiem, jaki powoduje ciało o masie 5 ton! Producenci muszą się nieźle napracować, żeby opracować formułę stali i sposób produkcji tłoka, pierścieni i zabezpieczenia sworznia.

Przeczytaj tażkże:

Gaźniki Gaźnik nie występuje w każdym skuterze ? niektóre pojazd jednośladowe są wyposażone we wtrysk paliwa. Gdy gaźnik jest nieprawidłowo wyregulowany, praca silnika staje się mniej wydajna, silnik gaśnie na wolnych obrotach, a spalanie nie jest...

Uszczelki wydechów Pierwszym elementem sprawdzanym w sytuacji, gdy układ wydechowy nie działa tak, jak powinien, są uszczelki wydechów. W sklepach z częściami samochodowymi można znaleźć zróżnicowane uszczelnienia. Wśród uszczelek wydechów znajdziesz między innymi...

Układ paliwowy skutera Układ paliwowy skutera jest zbudowany z kilku istotnych elementów. Należą do nich przewody paliwowe i pompa paliwa, a także filtry, korki wlewu paliwa i dozowniki oleju. Układ paliwowy skutera wytwarza mieszankę paliwa i powietrza, której skład...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt