Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Części do skuterów » Silnik skutera » Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Nie tylko uszczelki są niewielkimi, często bagatelizowanymi elementami wymiennymi współtworzącymi konstrukcję silnika skutera. W podobny sposób traktuje się pierścienie i zabezpieczenie sworznia. Nieco inne podejście jest do tłoków ? w końcu są to podstawowe elementy ruchome należące do budowy silnika. Są one odpowiedzialne za prawidłowe przetworzenie siły powstającej w efekcie zapłonu mieszanki paliwowo ? powietrznej w ruch posuwisto ? zwrotny.

Tłoki nie mają lekko

Tłoki silnika są narażone na działanie bardzo wysokiej temperatury oraz dużej siły. Dlatego też w jego pracy wspomagają go dodatkowe elementy ? segery, pierścienie i sworznie. Co gorsza, wystarczy uszkodzenie tłoka, albo jednego z dodatkowych detali, aby doszło do bardzo kosztownej awarii silnika wymagającej wymiany jego znacznej części. Tłok znajduje się w cylindrze i zamyka jego przestrzeń od dołu. Od powierzchni cylindra odseparowują go bardzo niewielkie luzy ? dzięki temu tarcie ścian tłoka o powierzchnie cylindra nie jest wysokie, a ruchomy element może sprawnie pracować.

Pierścienie dbają o szczelność

Pierścienie odpowiadają za prawidłową szczelność komory spalania. Ich zadaniem jest także dbałość o odpowiednie smarowanie ścian. Obwód pierścieni jest tylko nieznacznie większy od obwodu tłoka. Do ich produkcji zwykle wykorzystuje się te same materiały, co do produkcji tłoka ? głównie różne rodzaje stali o wysokiej wytrzymałości.

Do czego służą segery?

Segery są rodzajem pierścieni, które zabezpieczają sworznie i łożyska umieszczone wewnątrz tłoka. Dzięki segerom nie wychodzą one poza jego obwód ? nie ocierają się o powierzchnie cylindra. Segery są niezbędne do prawidłowej pracy tłoka. Jak zostało wspomniane już na wstępie, ruchomy element przemienia siłę wybuchu w ruch posuwisty. Ten zaś zostaje przekształcony na ruch obrotowy. Do tego jest potrzebny korbowód. Korbowody łączy się z tłokiem sworzniami i łożyskami.

Pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze

Tłoki, pierścienie i zabezpieczenie sworznia są narażone na wiele szkodliwych czynników, które z upływem czasu mogą doprowadzić do ich uszkodzenia. Za główne czynniki przyczyniające się do zużycia tych elementów uchodzą wysoka temperatura oraz ciśnienie. W momencie sprężania mieszanki paliwowo ? powietrznej panuje temperatura rzędu 500 stopni Celsjusza. W czasie spalania wzrasta ona do 2000 stopni Celsjusza. W komorze spalania panuje też bardzo wysokie ciśnienie, które wynosi około 100 barów. W konsekwencji nacisk na tłok jest równoznaczny z naciskiem, jaki powoduje ciało o masie 5 ton! Producenci muszą się nieźle napracować, żeby opracować formułę stali i sposób produkcji tłoka, pierścieni i zabezpieczenia sworznia.

Przeczytaj tażkże:

Dzwon sprzęgła Wśród części do skuterów związanych z napędem należy dzwon sprzęgła. Wspomniana część konstrukcji pojazdów jednośladowych pełni dość znaczącą funkcję. Dzwon sprzęgła skutecznie wzmacnia odporność sprzęgła na ścieranie. Poza tym,...

Filtry paliwa skuterowe Filtry paliwa odpowiadają za to, żeby do gaźnika trafiało czyste paliwo. Im lepiej działa filtr paliwa, tym dłuższą żywotność ma gaźnik. Wszelkie zanieczyszczenia mają na niego bardzo niekorzystny wpływ. Filtry paliwa powinny być okresowo...

Osłony tłumików Osłony tłumików są często wykorzystywane przez właścicieli skuterów do poprawy wyglądu jednośladowych pojazdów (tzw. tuningu optycznego). Osłony tłumików mogą przybierać różną formę ? obecnie właściciele skuterów mają do wyboru osłony...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt