Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Części do skuterów » Silnik skutera » Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia

Nie tylko uszczelki są niewielkimi, często bagatelizowanymi elementami wymiennymi współtworzącymi konstrukcję silnika skutera. W podobny sposób traktuje się pierścienie i zabezpieczenie sworznia. Nieco inne podejście jest do tłoków ? w końcu są to podstawowe elementy ruchome należące do budowy silnika. Są one odpowiedzialne za prawidłowe przetworzenie siły powstającej w efekcie zapłonu mieszanki paliwowo ? powietrznej w ruch posuwisto ? zwrotny.

Tłoki nie mają lekko

Tłoki silnika są narażone na działanie bardzo wysokiej temperatury oraz dużej siły. Dlatego też w jego pracy wspomagają go dodatkowe elementy ? segery, pierścienie i sworznie. Co gorsza, wystarczy uszkodzenie tłoka, albo jednego z dodatkowych detali, aby doszło do bardzo kosztownej awarii silnika wymagającej wymiany jego znacznej części. Tłok znajduje się w cylindrze i zamyka jego przestrzeń od dołu. Od powierzchni cylindra odseparowują go bardzo niewielkie luzy ? dzięki temu tarcie ścian tłoka o powierzchnie cylindra nie jest wysokie, a ruchomy element może sprawnie pracować.

Pierścienie dbają o szczelność

Pierścienie odpowiadają za prawidłową szczelność komory spalania. Ich zadaniem jest także dbałość o odpowiednie smarowanie ścian. Obwód pierścieni jest tylko nieznacznie większy od obwodu tłoka. Do ich produkcji zwykle wykorzystuje się te same materiały, co do produkcji tłoka ? głównie różne rodzaje stali o wysokiej wytrzymałości.

Do czego służą segery?

Segery są rodzajem pierścieni, które zabezpieczają sworznie i łożyska umieszczone wewnątrz tłoka. Dzięki segerom nie wychodzą one poza jego obwód ? nie ocierają się o powierzchnie cylindra. Segery są niezbędne do prawidłowej pracy tłoka. Jak zostało wspomniane już na wstępie, ruchomy element przemienia siłę wybuchu w ruch posuwisty. Ten zaś zostaje przekształcony na ruch obrotowy. Do tego jest potrzebny korbowód. Korbowody łączy się z tłokiem sworzniami i łożyskami.

Pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze

Tłoki, pierścienie i zabezpieczenie sworznia są narażone na wiele szkodliwych czynników, które z upływem czasu mogą doprowadzić do ich uszkodzenia. Za główne czynniki przyczyniające się do zużycia tych elementów uchodzą wysoka temperatura oraz ciśnienie. W momencie sprężania mieszanki paliwowo ? powietrznej panuje temperatura rzędu 500 stopni Celsjusza. W czasie spalania wzrasta ona do 2000 stopni Celsjusza. W komorze spalania panuje też bardzo wysokie ciśnienie, które wynosi około 100 barów. W konsekwencji nacisk na tłok jest równoznaczny z naciskiem, jaki powoduje ciało o masie 5 ton! Producenci muszą się nieźle napracować, żeby opracować formułę stali i sposób produkcji tłoka, pierścieni i zabezpieczenia sworznia.

Przeczytaj tażkże:

Sprężyny wydechów Sprężyny wydechów to niewielkie elementy, które można wymienić niskim kosztem i bez których układ wydechowy nie mógłby prawidłowo pracować. Sprężyny wydechów są proponowane nie tylko jako pojedyncze elementy, ale także w zestawach...

Pompy oleju Silnik tłokowy nie mógłby pracować sprawnie, gdyby nie otrzymał wsparcia ze strony pompy oleju ? zasadniczego elementu układu smarowania. Sprawnie działająca pompa oleju sprawia, że olej pełniący funkcję czynnika smarującego, może docierać nawet...

Manetki Manetki stanowią część nadwozia skutera, bez której kierowca nie może się obejść. Można je dostać w każdym sklepie z częściami przeznaczonymi dla skuterów. Wpływa ona w pewnym zakresie na ogólną stylistykę pojazdu, co warto mieć na uwadze...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt