Szczęki hamulcowe

Części do skuterów » Hamluce w skuterze » Szczęki hamulcowe

Szczęki hamulcowe

Układ hamulcowy skutera do sprawnego działania potrzebuje między innymi szczęk hamulcowych. Szczęki hamulcowe są elementami ciernymi współtworzącymi konstrukcję hamulców bębnowych. Nacisk na dźwignię hamulca prowadzi ostatecznie do rozpierania szczęk hamulcowych w kierunku bębna. Występuje wówczas tarcie, którego efektem jest zmniejszenie prędkości pojazdu i ostatecznie zatrzymanie skutera.

Szczęki hamulcowe z upływem czasu ulegają zużyciu, albo zaolejeniu. W obu przypadkach trzeba wymienić je na nowe. Mechanicy odradzają wymienianie pojedynczo szczęk hamulcowych z okładzinami. Podobną zasadę stosuje się w odniesieniu do klocków hamulcowych. Trzeba zawsze wymieniać je parami. Wymiana opisywanych elementów wymaga zdjęcia felgi pełniącej rolę bębna, zdjęcia sprężyn ściągających, a następnie szczęk hamulcowych ze sworzni.

Nieprawidłowe zamontowanie szczęk hamulcowych może spowodować uszkodzenie rozpieracza hamulcowego. Tymczasem jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania hamulca. Podobny skutek wywoła wyciek płynu hamulcowego, tyle że do obniżenia skuteczności hamowania dojdzie nie z powodu awarii rozpieracza, ale z uwagi na przemieszczeniu się płynu na okładziny cierne (szczęki hamulcowe).

Usterki szczęk hamulcowych najczęściej są konsekwencją ich nadmiernej eksploatacji i przeprowadzania napraw w mało profesjonalny sposób. Tylko niewielki ułamek spośród ogółu awarii jest spowodowany ukrytymi wadami materiałowymi. Do najczęstszych przyczyn usterek należą zużyte osie obrotu szczęk hamulcowych, korozja tych części układu hamulcowego, bębny pokryte obwodowymi rowkami, a także uszkodzenia automatycznych regulatorów.

Przeczytaj tażkże:

Pompa hamulcowa Pompa hamulcowa jest ważnym elementem współtworzącym układ hamulcowy skutera. Głównym zadaniem pompy hamulcowej jest pompowanie płynu hamulcowego. W różnych pojazdach wykorzystuje się zróżnicowane pompy hamulcowe, ale najczęściej wykorzystywanym...

Wały korbowe Wały korbowe są niezbędne do przekształcenia ruchu posuwistego tłoka i korbowodu w ruch obrotowy. Najprostszym wałem korbowym, jaki spotyka się wśród pojazdów są rowerowe pedały z dźwigniami. W nowoczesnych silnikach skuterów wały korbowe są...

Tarcze hamulcowe Tarcze hamulcowe są ważną częścią układu hamulcowego skutera. Tarcze hamulcowe są w przeciwieństwie do zacisków hamulcowych nieruchome. Do produkcji opisywanych elementów układu hamulcowego wykorzystuje się głównie takie materiały, jak...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt