Szczęki hamulcowe

Części do skuterów » Hamluce w skuterze » Szczęki hamulcowe

Szczęki hamulcowe

Układ hamulcowy skutera do sprawnego działania potrzebuje między innymi szczęk hamulcowych. Szczęki hamulcowe są elementami ciernymi współtworzącymi konstrukcję hamulców bębnowych. Nacisk na dźwignię hamulca prowadzi ostatecznie do rozpierania szczęk hamulcowych w kierunku bębna. Występuje wówczas tarcie, którego efektem jest zmniejszenie prędkości pojazdu i ostatecznie zatrzymanie skutera.

Szczęki hamulcowe z upływem czasu ulegają zużyciu, albo zaolejeniu. W obu przypadkach trzeba wymienić je na nowe. Mechanicy odradzają wymienianie pojedynczo szczęk hamulcowych z okładzinami. Podobną zasadę stosuje się w odniesieniu do klocków hamulcowych. Trzeba zawsze wymieniać je parami. Wymiana opisywanych elementów wymaga zdjęcia felgi pełniącej rolę bębna, zdjęcia sprężyn ściągających, a następnie szczęk hamulcowych ze sworzni.

Nieprawidłowe zamontowanie szczęk hamulcowych może spowodować uszkodzenie rozpieracza hamulcowego. Tymczasem jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania hamulca. Podobny skutek wywoła wyciek płynu hamulcowego, tyle że do obniżenia skuteczności hamowania dojdzie nie z powodu awarii rozpieracza, ale z uwagi na przemieszczeniu się płynu na okładziny cierne (szczęki hamulcowe).

Usterki szczęk hamulcowych najczęściej są konsekwencją ich nadmiernej eksploatacji i przeprowadzania napraw w mało profesjonalny sposób. Tylko niewielki ułamek spośród ogółu awarii jest spowodowany ukrytymi wadami materiałowymi. Do najczęstszych przyczyn usterek należą zużyte osie obrotu szczęk hamulcowych, korozja tych części układu hamulcowego, bębny pokryte obwodowymi rowkami, a także uszkodzenia automatycznych regulatorów.

Przeczytaj tażkże:

Uszczelniacze silnika W miarę eksploatacji silnika spalinowego dochodzi do pogorszenia jego kondycji. Jego konstrukcja złożona z różnych elementów jest narażona na pracę w skrajnych warunkach, w tym między innymi na działanie niezwykle wysokich temperatur. Bardzo trudne...

Zbiorniki paliwa Zbiorniki paliwa są ważnymi elementami konstrukcji skutera. W zależności od modelu pojazdu zbiorniki mogą się między sobą różnić. Różnice są widoczne w zakresie kształtu i oloru. Powinny być one idealnie dostosowane do stylistyki skutera. Do...

Gaźniki Gaźnik nie występuje w każdym skuterze ? niektóre pojazd jednośladowe są wyposażone we wtrysk paliwa. Gdy gaźnik jest nieprawidłowo wyregulowany, praca silnika staje się mniej wydajna, silnik gaśnie na wolnych obrotach, a spalanie nie jest...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt