Świece zapłonowe

Części do skuterów » Elektryka w skuterze » Świece zapłonowe

Świece zapłonowe

Konstrukcja układu elektrycznego skutera jest współtworzona przez świece zapłonowe. Są to elementy, które pracują w temperaturze, która czasami sięga poziomu nawet 1000 stopni Celsjusza. W otoczeniu świec zapłonowych utrzymuje się ciśnienie na poziomie 100 barów i napięcie na poziomie do 40.000 woltów. Typ świecy zapłonowej ma niekorzystny wpływ na pracę silnika i może doprowadzić do jego zniszczenia. Przed wymianą tego elementu na nowy warto zapoznać się z zaleceniami producenta skutera i zastosować takie typy, jakie rekomenduje, ewentualnie ich zamienniki.

Konserwacja świec

Świecę zapłonową czyści się za pomocą drucianej szczotki. Odstęp elektrod powinien być ustawiony za pomocą szczelinomierza na 0,6 - 0,7 mm. Zaleca się wymianę świecy zapłonowej co 12.000 km. W czasie czyszczenia nagaru warto sprawdzić zabarwienie elektrod świecy zapłonowej. Zabarwienie świadczy o przydatności świecy do warunków pracy ? jej kolor powinien być jasnobrązowy. Niektóre jednoślady są wyposażone w świece zapłonowe z rezystorem. Nieodpowiednia świeca zapłonowa może powodować zakłócenia do pracy układu zapłonowego i znaczne pogorszenie osiągów.

Montaż świecy zapłonowej

Montaż świecy polega na tym, że najpierw montuje się ją w głowicy cylindra dokręcając ręką, a następnie specjalnym kluczem o 1/2 obrotu montuje się świecę. Jeżeli użytkownik skutera montuje starą, wyczyszczoną świecę, to wystarczy przekręcić świecę o 1/8 obrotu. Bardzo ważne jest zabezpieczenie otworu w głowicy czystą szmatką, żeby do silnika nie dostały się żadne zanieczyszczenia.

Rodzaje świec zapłonowych

Można wyróżnić trzy rodzaje świec zapłonowych, a kryterium rozróżnienia jest rodzaj zastosowanych w nich elektrod. Mowa o standardowych, platynowych i irydowych świecach. Najbardziej popularne są standardowe świece. Wpływ na to ma między innymi niska cena. Pod względem wydajności znacznie lepsze są świece irydowe i platynowe. Platynowe świece zapłonowe charakteryzują się żywotnością na poziomie około 100.000 km. Można też wyróżnić świece żarowe i iskrowe.

Wytrzymałość świec zapłonowych

Producenci świec iskrowych zwykle deklarują określoną wytrzymałość tych części samochodowych, podając wartość wynoszącą w granicach 30.000 - 100.000 km. Wytrzymałość świec żarowych jest bardzo trudna do określenia. Do głównych oznak zużytych świec zapłonowych można zaliczyć problemy z odpaleniem auta i nierówną pracę silnika.

Przeczytaj tażkże:

Przekładnie Ważnymi częściami napędów skuterowych są przekładnie, czyli skrzynie biegów. Obecnie w różnych skuterach stosuje się aż pięć różnych typów przekładni. Pierwotnie przekładnie były oddzielnymi podzespołami, które łączono z silnikiem...

Paski napędowe Do sprawnego działania napędów skuterowych potrzebne są paski napędowe. Należy go wymieniać okresowo, zgodnie z zaleceniami producenta i informacjami zawartymi w książce serwisowej pojazdu. Terminy kontroli i zalecana wymiana paska napędowego powinny...

Koła i obręcze Nadwozie skutera obejmuje między innymi koła i obręcze, które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz umożliwiają personalizowanie pojazdu. W przypadku kół i obręczy nabywca bierze pod uwagę zasadniczo trzy kryteria ? ceny,...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt