Stacyjka

Części do skuterów » Elektryka w skuterze » Stacyjka

Stacyjka

Stacyjka jest częścią układu elektronicznego skutera zwaną inaczej włącznikiem zapłonu. Może ona przyjmować zwykle jedno z czterech położeń. Kiedy wszystkie obwody elektryczne są wyłączone, nie jest możliwe uruchomienie silnika, a kluczyk można prawidłowo wyjąć. Drugie położenie stacyjki pozwala na sprawdzenie działania lampki ostrzegawczej. Kiedy kluczyk zostanie przekręcony do tej pozycji, zaświeci się kontrolka poziomu oleju oraz temperatury cieczy chłodzącej.

Blokada kierownicy

Kiedy obwód zapłonowy jest zamknięty, silnik może zostać uruchomiony ? to kolejne położenie kluczyka. W tym położeniu wyjęcie kluczyka jest oczywiście niemożliwe. Ostatnia z pozycji to blokada. Żeby kluczyk znalazł się w tej pozycji trzeba skręcić kierownicę całkowicie w lewo. Wciśnięcie kluczyka zapłonowego, przekręcenie do pozycji i wyciągnięcie powoduje zablokowanie kierownicy i wyłączenie obwodów.

Zasady blokowania kierownicy

Nie wolno przełączyć stacyjki do położenia blokady podczas jazdy skuterem. Spowodowałoby to bardzo duże niebezpieczeństwo. Niebezpieczne jest też pchanie pojazdu z zablokowaną kierownicą, ponieważ prowadzi to do utraty równowagi i przewrócenia się pojazdu. Żeby kierownica została zablokowana prawidłowo, skuter musi być najpierw zatrzymany i stabilnie ustawiony. Bo zablokowaniu kierownicy nie wolno już ruszać kierownicą.

Wymiana stacyjki zapłonowej

W razie awarii stacyjki zapłonowej właściciel skutera z pierwotnego rynku pojazdów jednośladowych powinien skierować się do autoryzowanego serwisu. Zupełnie inną taktykę ma osoba posiadająca skuter z rynku wtórnego. W tym przypadku właściciele kupują zwykle nową stacyjkę zamienną lub oryginalną w sklepie stacjonarnym, albo online. Stacyjka jest sprzedawana z potrzebnym przewodem i kluczykami, które są niezbędne do prawidłowego używania tej części motocykla.

Kluczyki do skutera

Stacyjka zapłonowa nie może pracować poprawnie, jeżeli właściciel skutera zgubi klucze. Bez względu na to, czy pojazd jednośladowy będzie pochodził z pierwotnego czy wtórnego, nowy właściciel powinien otrzymać dwa kluczyki. Jeden z nich pełni rolę zapasowego i powinien zostać schowany w bezpiecznym miejscu ? tak żeby nie zgubić, ani nie zapomnieć, w którym miejscu się go położyło. Kluczyki zapłonowe zostały oznaczone identyfikacyjnym numerem. Podanie identyfikacyjnego numeru jest niezbędne do zamówienia nowego, zastępczego kluczyka. Warto sobie go zapisać i trzymać w portfelu, na wypadek, gdyby doszło do utraty obu kluczyków.

Przeczytaj tażkże:

Zapłon Zapłon należy do elementów współtworzących układ elektroniczny skutera. Większość skuterów, które są obecnie oferowane na rynku posiada zapłon elektroniczny. Jego konstrukcja składa się z kilku elementów. Do zapalenia się mieszanki paliwowo -...

Cylindry tuningowe Cylindry tuningowe odróżniane od standardowych zapewniają właścicielowi skutera możliwość poprawy pracy silnika. Z myślą o lepszych osiągach stosuje się cylindry o większej średnicy, a dodatkowo z nieco innymi uszczelkami i wykonane z innych...

Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia Nie tylko uszczelki są niewielkimi, często bagatelizowanymi elementami wymiennymi współtworzącymi konstrukcję silnika skutera. W podobny sposób traktuje się pierścienie i zabezpieczenie sworznia. Nieco inne podejście jest do tłoków ? w końcu są...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt