Sprzęgła

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Sprzęgła

Sprzęgła

Sprzęgła są niezbędnymi częściami potrzebnymi do prawidłowej pracy napędu skutera. Sprzęgło jest zamocowane na wałku przekładni. Kiedy działa na niego siła o odpowiedniej wartości dochodzi do rozszerzenia szczęk sprzęgła na zewnątrz. Sprzęgło łączy się z przełożeniem napędu przy użyciu centralnej sprężyny i tulei. Konstrukcja jest skręcona nakrętką. Budowa przełożenia napędu obejmuje dwa talerze połączone sprężyną. Do wałka przekładni jest przymocowany dzwon sprzęgła osadzony na wielowypuście. Jego obudowa otacza sprzęgło odśrodkowe.

Rodzaje sprzęgła w skuterze

Między budową sprzęgła w różnych rodzajach pojazdów jednośladowych mogą występować pewne różnice. W większości skuterów stosuje się dwa rodzaje sprzęgła ? wariator i sprzęgło odśrodkowe. Wariator jest typem sprzęgła charakteryzującym się budową złożoną z sześciu rolek. Siła odśrodkowa zwiększająca się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika powoduje ich rozsuwanie się. Korpus wariatora zostaje wypchnięty w kierunku przeciwtalerza. Między wariatorem a przeciwtalerzem znajduje się pasek napędowy, który przemieszcza się płynnie po coraz większym obwodzie. Kiedy silnik zmniejsza obroty rolki wariatora powracają do pozycji wyjściowej. Pasek nie jest ciągnięty, a skuter się zatrzymuje.

Na pasie nie oszczędzaj

Ze sprzęgłem współpracuje pas napędowy, który ma tendencję do zrywania się w najbardziej nieoczekiwanym (i niepożądanym) momencie, na przykład podczas podróży nocą. Skutki wyboru paska napędowego złej jakości są niestety opłakane ? na tym elemencie lepiej nie oszczędzać. O awarii tej części napędu skutera może świadczyć pogorszenie przyspieszenia i spadek prędkości maksymalnej pomimo tego, że silnik pracuje na wysokich obrotach. Takie skutki ma nieznaczne uszkodzenie lub przetarcie paska. O przerwaniu paska dowiadujemy się bardzo szybko ? pojazd zwalnia, a obroty gwałtownie wzrastają.

Monitoruj sprzęgło i współpracujące z nim elementy

Warto często kontrolować stan paska napędowego oraz otaczających go części mechanicznych. Do pierwszych sygnałów świadczących o jego nieprawidłowościach należą choćby zmniejszenie osiągów, którym towarzyszy podwyższenie obrotów. Gdyby po zdjęciu obudowy pojawiły się pęknięcia od razu biegnij do sklepu z częściami do skuterów, albo zamów odpowiednią część przez Internet. Z wymianą możesz oczywiście poczekać, ale bez zapasowej części w trasę nie wyruszaj.

Przeczytaj tażkże:

Gaźniki Gaźnik nie występuje w każdym skuterze ? niektóre pojazd jednośladowe są wyposażone we wtrysk paliwa. Gdy gaźnik jest nieprawidłowo wyregulowany, praca silnika staje się mniej wydajna, silnik gaśnie na wolnych obrotach, a spalanie nie jest...

Tarcze hamulcowe Tarcze hamulcowe są ważną częścią układu hamulcowego skutera. Tarcze hamulcowe są w przeciwieństwie do zacisków hamulcowych nieruchome. Do produkcji opisywanych elementów układu hamulcowego wykorzystuje się głównie takie materiały, jak...

Filtry paliwa skuterowe Filtry paliwa odpowiadają za to, żeby do gaźnika trafiało czyste paliwo. Im lepiej działa filtr paliwa, tym dłuższą żywotność ma gaźnik. Wszelkie zanieczyszczenia mają na niego bardzo niekorzystny wpływ. Filtry paliwa powinny być okresowo...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt