Sprzęgła

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Sprzęgła

Sprzęgła

Sprzęgła są niezbędnymi częściami potrzebnymi do prawidłowej pracy napędu skutera. Sprzęgło jest zamocowane na wałku przekładni. Kiedy działa na niego siła o odpowiedniej wartości dochodzi do rozszerzenia szczęk sprzęgła na zewnątrz. Sprzęgło łączy się z przełożeniem napędu przy użyciu centralnej sprężyny i tulei. Konstrukcja jest skręcona nakrętką. Budowa przełożenia napędu obejmuje dwa talerze połączone sprężyną. Do wałka przekładni jest przymocowany dzwon sprzęgła osadzony na wielowypuście. Jego obudowa otacza sprzęgło odśrodkowe.

Rodzaje sprzęgła w skuterze

Między budową sprzęgła w różnych rodzajach pojazdów jednośladowych mogą występować pewne różnice. W większości skuterów stosuje się dwa rodzaje sprzęgła ? wariator i sprzęgło odśrodkowe. Wariator jest typem sprzęgła charakteryzującym się budową złożoną z sześciu rolek. Siła odśrodkowa zwiększająca się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika powoduje ich rozsuwanie się. Korpus wariatora zostaje wypchnięty w kierunku przeciwtalerza. Między wariatorem a przeciwtalerzem znajduje się pasek napędowy, który przemieszcza się płynnie po coraz większym obwodzie. Kiedy silnik zmniejsza obroty rolki wariatora powracają do pozycji wyjściowej. Pasek nie jest ciągnięty, a skuter się zatrzymuje.

Na pasie nie oszczędzaj

Ze sprzęgłem współpracuje pas napędowy, który ma tendencję do zrywania się w najbardziej nieoczekiwanym (i niepożądanym) momencie, na przykład podczas podróży nocą. Skutki wyboru paska napędowego złej jakości są niestety opłakane ? na tym elemencie lepiej nie oszczędzać. O awarii tej części napędu skutera może świadczyć pogorszenie przyspieszenia i spadek prędkości maksymalnej pomimo tego, że silnik pracuje na wysokich obrotach. Takie skutki ma nieznaczne uszkodzenie lub przetarcie paska. O przerwaniu paska dowiadujemy się bardzo szybko ? pojazd zwalnia, a obroty gwałtownie wzrastają.

Monitoruj sprzęgło i współpracujące z nim elementy

Warto często kontrolować stan paska napędowego oraz otaczających go części mechanicznych. Do pierwszych sygnałów świadczących o jego nieprawidłowościach należą choćby zmniejszenie osiągów, którym towarzyszy podwyższenie obrotów. Gdyby po zdjęciu obudowy pojawiły się pęknięcia od razu biegnij do sklepu z częściami do skuterów, albo zamów odpowiednią część przez Internet. Z wymianą możesz oczywiście poczekać, ale bez zapasowej części w trasę nie wyruszaj.

Przeczytaj tażkże:

Pompy paliwa Pompa paliwa jest częścią układu paliwowego skutera odpowiadającą za dostarczanie paliwa do układu zasilania. Pełni ona również funkcję regulatora ciśnienia paliwa. Na rynku części do skuterów są dostępne różne rodzaje pomp paliwa. Bez...

Stelaże i owiewki Stelaże i owiewki są częściami nadwozia skutera. Wspomniane elementy cieszą się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród osób, które przemierzają na jednośladowych pojazdach dłuższe trasy. Stelaże pod kufer są niezbędne do prawidłowego...

Liczniki Liczniki informują kierowcę o ważnych parametrach jazdy. Stanowią one element nadwozia skutera. Liczniki dostarczają istotnych danych wpływając na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeżeli ulegną uszkodzeniu, z wymianą lepiej nie zwlekać. Lepiej też...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt