Sprzęgła

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Sprzęgła

Sprzęgła

Sprzęgła są niezbędnymi częściami potrzebnymi do prawidłowej pracy napędu skutera. Sprzęgło jest zamocowane na wałku przekładni. Kiedy działa na niego siła o odpowiedniej wartości dochodzi do rozszerzenia szczęk sprzęgła na zewnątrz. Sprzęgło łączy się z przełożeniem napędu przy użyciu centralnej sprężyny i tulei. Konstrukcja jest skręcona nakrętką. Budowa przełożenia napędu obejmuje dwa talerze połączone sprężyną. Do wałka przekładni jest przymocowany dzwon sprzęgła osadzony na wielowypuście. Jego obudowa otacza sprzęgło odśrodkowe.

Rodzaje sprzęgła w skuterze

Między budową sprzęgła w różnych rodzajach pojazdów jednośladowych mogą występować pewne różnice. W większości skuterów stosuje się dwa rodzaje sprzęgła ? wariator i sprzęgło odśrodkowe. Wariator jest typem sprzęgła charakteryzującym się budową złożoną z sześciu rolek. Siła odśrodkowa zwiększająca się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika powoduje ich rozsuwanie się. Korpus wariatora zostaje wypchnięty w kierunku przeciwtalerza. Między wariatorem a przeciwtalerzem znajduje się pasek napędowy, który przemieszcza się płynnie po coraz większym obwodzie. Kiedy silnik zmniejsza obroty rolki wariatora powracają do pozycji wyjściowej. Pasek nie jest ciągnięty, a skuter się zatrzymuje.

Na pasie nie oszczędzaj

Ze sprzęgłem współpracuje pas napędowy, który ma tendencję do zrywania się w najbardziej nieoczekiwanym (i niepożądanym) momencie, na przykład podczas podróży nocą. Skutki wyboru paska napędowego złej jakości są niestety opłakane ? na tym elemencie lepiej nie oszczędzać. O awarii tej części napędu skutera może świadczyć pogorszenie przyspieszenia i spadek prędkości maksymalnej pomimo tego, że silnik pracuje na wysokich obrotach. Takie skutki ma nieznaczne uszkodzenie lub przetarcie paska. O przerwaniu paska dowiadujemy się bardzo szybko ? pojazd zwalnia, a obroty gwałtownie wzrastają.

Monitoruj sprzęgło i współpracujące z nim elementy

Warto często kontrolować stan paska napędowego oraz otaczających go części mechanicznych. Do pierwszych sygnałów świadczących o jego nieprawidłowościach należą choćby zmniejszenie osiągów, którym towarzyszy podwyższenie obrotów. Gdyby po zdjęciu obudowy pojawiły się pęknięcia od razu biegnij do sklepu z częściami do skuterów, albo zamów odpowiednią część przez Internet. Z wymianą możesz oczywiście poczekać, ale bez zapasowej części w trasę nie wyruszaj.

Przeczytaj tażkże:

Koła i obręcze Nadwozie skutera obejmuje między innymi koła i obręcze, które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz umożliwiają personalizowanie pojazdu. W przypadku kół i obręczy nabywca bierze pod uwagę zasadniczo trzy kryteria ? ceny,...

Dozowniki oleju Dodatek oleju do paliwa jest stosunkowo niewielki. Wynosi on w granicach 2 - 4% paliwa i może być różny w zależności od zaleceń producenta skuterów. Współcześnie nie stosuje się już żadnych premixów, jak w czasach PRL. Nowoczesne skutery...

Żarówki Żeby oświetlenie w skuterze działało prawidłowo, co pewien czas trzeba wymieniać żarówki na nowe. Obecnie można kupić je nie tylko w stacjonarnych sklepach, ale również w internetowych sklepach z częściami do skuterów. Na polskim rynku są...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt