Sprzęgła

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Sprzęgła

Sprzęgła

Sprzęgła są niezbędnymi częściami potrzebnymi do prawidłowej pracy napędu skutera. Sprzęgło jest zamocowane na wałku przekładni. Kiedy działa na niego siła o odpowiedniej wartości dochodzi do rozszerzenia szczęk sprzęgła na zewnątrz. Sprzęgło łączy się z przełożeniem napędu przy użyciu centralnej sprężyny i tulei. Konstrukcja jest skręcona nakrętką. Budowa przełożenia napędu obejmuje dwa talerze połączone sprężyną. Do wałka przekładni jest przymocowany dzwon sprzęgła osadzony na wielowypuście. Jego obudowa otacza sprzęgło odśrodkowe.

Rodzaje sprzęgła w skuterze

Między budową sprzęgła w różnych rodzajach pojazdów jednośladowych mogą występować pewne różnice. W większości skuterów stosuje się dwa rodzaje sprzęgła ? wariator i sprzęgło odśrodkowe. Wariator jest typem sprzęgła charakteryzującym się budową złożoną z sześciu rolek. Siła odśrodkowa zwiększająca się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika powoduje ich rozsuwanie się. Korpus wariatora zostaje wypchnięty w kierunku przeciwtalerza. Między wariatorem a przeciwtalerzem znajduje się pasek napędowy, który przemieszcza się płynnie po coraz większym obwodzie. Kiedy silnik zmniejsza obroty rolki wariatora powracają do pozycji wyjściowej. Pasek nie jest ciągnięty, a skuter się zatrzymuje.

Na pasie nie oszczędzaj

Ze sprzęgłem współpracuje pas napędowy, który ma tendencję do zrywania się w najbardziej nieoczekiwanym (i niepożądanym) momencie, na przykład podczas podróży nocą. Skutki wyboru paska napędowego złej jakości są niestety opłakane ? na tym elemencie lepiej nie oszczędzać. O awarii tej części napędu skutera może świadczyć pogorszenie przyspieszenia i spadek prędkości maksymalnej pomimo tego, że silnik pracuje na wysokich obrotach. Takie skutki ma nieznaczne uszkodzenie lub przetarcie paska. O przerwaniu paska dowiadujemy się bardzo szybko ? pojazd zwalnia, a obroty gwałtownie wzrastają.

Monitoruj sprzęgło i współpracujące z nim elementy

Warto często kontrolować stan paska napędowego oraz otaczających go części mechanicznych. Do pierwszych sygnałów świadczących o jego nieprawidłowościach należą choćby zmniejszenie osiągów, którym towarzyszy podwyższenie obrotów. Gdyby po zdjęciu obudowy pojawiły się pęknięcia od razu biegnij do sklepu z częściami do skuterów, albo zamów odpowiednią część przez Internet. Z wymianą możesz oczywiście poczekać, ale bez zapasowej części w trasę nie wyruszaj.

Przeczytaj tażkże:

Tłumiki Tłumiki służą do efektywnego odprowadzania spalin powstających w procesie spalania mieszanki powietrzno ? paliwowej. Spaliny są transportowane do tłumika rurą wydechową. Rozmiar tłumika w skuterze z czterosuwowym silnikiem jest większy, bo jego...

Śruby silnika Śruby silnika są elementami, które muszą być ściśle dostosowane do modelu i marki skutera oraz do rodzaju silnika, jaki zastosowano w jego konstrukcji. Zazwyczaj stosuje się prostą klasyfikację tych elementów, opartą na kryterium rodzaju silnika...

Dźwignie hamulca Dźwignie hamulca są jednym z istotnych elementów układu hamulcowego skutera. Ich sprawne działanie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z układu hamulcowego. Dźwignia hamulca przedniego uruchamia hamulec zamontowany przy przednim kole...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt