Silnik skutera

Części do skuterów » Silnik skutera

Silnik skutera

Silnik skutera różni się od samochodowego napędu głównie pod względem pojemności. Nawet elektryczne silniki pojawiają się już na tym rynku, niemniej nie są one jeszcze tak rozpowszechnione, żeby mogły wyprzeć benzynowe jednostki. Konstrukcja silnika skutera jest bardzo podobna we wszystkich modelach pod względem elementów, które je tworzą. Mowa o takich detalach, jak uszczelki, śruby, szpilki cylindra, tłoki i pierścienie oraz włączniki wentylatora chłodnicy. Do większych części budowy silnika należą z kolei pompy oleju, cylindry (tuningowe, standardowe), wały korbowe i pompy wody, głowice i łożyska silnika.

Silniki dwu- i czterosuwowe do skutera

Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje silników przeznaczonych do skuterów. Jednym z nich są jednostki dwusuwowe, a drugim ? czterosuwowe. Silnik dwusuwowy oznaczany znakiem 2T charakteryzuje się tym, że olej dozuje się bezpośrednio do paliwa ? przez mieszalnik, bądź też wprost do baku. Dwusuwowe silniki odprowadzają spaliny zabarwione na szaro i wydają specyficzny dźwięk. Jednostki 2T mają prostą budowę, a koszty jego produkcji są dość niskie. Z perspektywy użytkowników jednośladów istotne jest też to, że dwusuwowe silniki mają mały rozmiar, a przy tym mogą generować dużą moc.

Cykle spalania mieszanki

Cykl spalania mieszanki w przypadku dwusuwowego silnika obejmuje pobranie mieszanki, sprężenie jej, zapłon i wydech. Dwusuwowe silniki są łatwe do stuningowania, ponieważ umożliwiają montaż sportowego wydechu. Ich wadą jest jednak wysokie spalanie. Poza tym, użytkownik musi dolewać oleju do paliwa ? do baku, albo do zbiornika z automatycznym mieszalnikiem. Zapach spalin nie jest przyjemny, a do tego jest ich dość dużo, przez co dwusuwowe silniki są szkodliwe dla środowiska.

Silniki czterosuwowe do skuterów

Silniki czterosuwowe do skuterów, choć trudniejsze i bardziej kosztowne w zakresie eksploatacji i konserwacji, zapewniają wyższy komfort jazdy. Ich praca jest cicha i emitują niewielką ilość spalin w porównaniu z dwusuwowymi jednostkami. Cykl spalania silnika czterosuwowego otwiera pobranie porcji mieszanki paliwowo ? powietrznej przez otwarty zawór. Następnie zostaje ona sprężona i dochodzi do jej zapłonu. Silnik pracuje, a spaliny zostają wydalone. Wśród głównych argumentów przemawiających za zastosowaniem takiego silnika jest dążenie do poprawy komfortu jazdy i obniżenie spalania. Drugorzędne są zwykle ekologiczne względy.

Wady czterosuwowych silników

Silniki 4T mają pewne wady ? choćby stosunkowo niską moc. Silniki o pojemności do 50 ccm generują około 3 ? 4 KM, podczas gdy dwusuwowe silniki o takiej pojemności są w stanie generować nawet do 5 KM. Posiadacz skutera z czterosuwową jednostką musi liczyć się z koniecznością okresowej wymiany oleju, co generuje dodatkowe koszty związane z przeglądami. Wydatki związane z naprawą także są wyższe, z uwagi na bardziej skomplikowaną budowę tego silnika.

Artykuły w kategorii "Silnik skutera"

  • Śruby silnika - Śruby silnika są elementami, które muszą być ściśle dostosowane do modelu i marki skutera oraz do rodzaju silnika, jaki zastosowano w jego konstrukcji. Zazwyczaj stosuje...
  • Pompy oleju - Silnik tłokowy nie mógłby pracować sprawnie, gdyby nie otrzymał wsparcia ze strony pompy oleju ? zasadniczego elementu układu smarowania. Sprawnie działająca pompa oleju...
  • Szpilki cylindra - Szpilki cylindra są elementami, które raczej można zakwalifikować do śrub ? mają gwint i nakrętkę. Zwykle produkuje się je ze stali, albo stali nierdzewnej. Określenie...
  • Uszczelniacze silnika - W miarę eksploatacji silnika spalinowego dochodzi do pogorszenia jego kondycji. Jego konstrukcja złożona z różnych elementów jest narażona na pracę w skrajnych warunkach, w...
  • Uszczelki silnika - Uszczelki silnika skutera są bardzo zróżnicowane pod względem zastosowania. Można je zaklasyfikować jako uszczelki do silników czterosuwowych oraz dwusuwowych. Inne...
  • Tłoki i pierścienie, zabezpieczenie sworznia - Nie tylko uszczelki są niewielkimi, często bagatelizowanymi elementami wymiennymi współtworzącymi konstrukcję silnika skutera. W podobny sposób traktuje się pierścienie i...
  • Cylindry standardowe - Cylindry standardowe są główną częścią jednostki napędowej skutera. Są one narażone na działanie różnorodnych czynników, w tym wysokiego ciśnienia oraz bardzo...
  • Cylindry tuningowe - Cylindry tuningowe odróżniane od standardowych zapewniają właścicielowi skutera możliwość poprawy pracy silnika. Z myślą o lepszych osiągach stosuje się cylindry o...
  • Wały korbowe - Wały korbowe są niezbędne do przekształcenia ruchu posuwistego tłoka i korbowodu w ruch obrotowy. Najprostszym wałem korbowym, jaki spotyka się wśród pojazdów są...
  • Pompa wody - Silnik skutera do prawidłowej pracy potrzebuje pomocy ze strony pompy wody. Jako główny element układu chłodniczego silnika dodatkowo obciąża wał korbowy. Przy jej wymianie...
  • Głowice - Do części skuterowych potrzebnych do prawidłowego działania silnika należą między innymi głowice. O ich awarii mogą świadczyć choćby ślady oleju pojawiające się na...
  • Włączniki wentylatora chłodnicy - Włączniki wentylatora chłodnicy są nazywane także termostatami. W wielu skuterach te mechaniczne urządzenia umieszcza się pod głowicą. Mogą być one także wkręcane w...
  • Łożyska silnika - Łożyska silnika skutera należą do bardzo istotnych części ? od ich jakości w dużej mierze zależy późniejsza praca tej jednostki. Uszkodzenie łożysk może...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt