Rozrusznik

Części do skuterów » Elektryka w skuterze » Rozrusznik

Rozrusznik

Rozrusznik jest elementem elektronicznego układu skutera. Żeby włączyć rozrusznik i uruchomić silnik trzeba wcisnąć przycisk. Większość skuterów na rynku jest wyposażonych w specjalne włączniki, które zabezpieczają przed niekontrolowanym ruszeniem podczas uruchamiania silnika. W takich pojazdach jednośladowych do uruchomienia silnika konieczne jest naciśnięcie jednej z dźwigni hamulcowej, przy której takie wyłączniki zostały przymocowane.

Praca rozrusznika w skuterze

Użytkownicy skuterów powinni pamiętać, że rozrusznik nie powinien pracować przez dłużej niż 5 sekund. Jeżeli jest on uruchomiony przez ten czas bez przerwy, może dojść do przegrzania się nie tylko samego rozrusznika, ale również przewodów elektrycznych. Rozrusznik nożny jest standardowo umieszczany po lewej stronie silnika skutera. Żeby uruchomić silnik ustawia się skuter na centralnym podnóżku, a następnie zdecydowanym ruchem trzeba nacisnąć dźwignię rozrusznika. Gdy jest ona nieprawidłowo umiejscowiona może ona zakłócić kierowanie jednośladowym pojazdem. Warto upewnić się, czy po uruchomieniu silnika dźwignia rozrusznika powraca do wyjściowego, prawidłowego położenia.

Pamiętaj o centralnym podnóżku

Postawienie pojazdu na podnóżku centralnym jest niezbędne do prawidłowego uruchomienia silnika. Pominięcie tego elementu jest bardzo niebezpieczne. Gdy skuter nie jest postawiony na podnóżku centralnym, skuter może gwałtownie ruszyć po uruchomieniu. Przed uruchomieniem silnika trzeba więc ustawić skuter na podnóżku centralnym i nie zdejmować go do momentu,w którym obroty silnika nie znajdą się na poziomie biegu jałowego.

Rozrusznik elektryczny

Obecnie najczęściej stosowanymi rozrusznikami są rozruszniki elektryczne. Pneumatyczne rozruszniki są bardzo rzadko używane. Rozrusznik elektryczny jest silnikiem prądu stałego. Jego podstawową funkcją jest obracanie wału korbowego silnika i nadawanie mu prawidłowej prędkości obrotowej. Dzięki odpowiedniej pracy rozrusznika elektrycznego silnik może rozpocząć samodzielną pracę. Rozrusznik elektryczny silnika spalinowego to odbiornik, który pobiera dużo energii elektrycznej z akumulatora w krótkich okresach w czasie uruchamiania silnika. Moc rozrusznika może wynosić od 0,4 do 10 kW w zależności od mocy rozrusznika.

Elementy rozrusznika elektrycznego

Rozrusznik ma formę szeregowego lub szeregowo ? bocznikowego silnika elektrycznego. Został on wyposażony w mechanizm sprzęgający określany jako bendiks. Konstrukcja elektrycznego rozrusznika obejmuje takie elementy, jak:

  • uzwojenie wzbudzenia
  • wirnik z uzwojeniami i komutatorem
  • szczotki komutatora
  • urządzenie załączające i sprzęgające

Rozrusznik nie ma łatwo ? musi pokonać opór związany z pracą mechanizmów pomocniczych, jak również tarcie tłoków o powierzchnie cylindrów i tarcie w łożyskach wału silnika. Poza tym, sprężanie czynnika roboczego w cylindrach równie powoduje opór, który musi być pokonany przez rozrusznik. Na okres rozruchu wirnik rozrusznika jest sprzęgany z kołem zamachowym silnika przy użyciu przekładni zębatej.

Przeczytaj tażkże:

Uszczelki silnika Uszczelki silnika skutera są bardzo zróżnicowane pod względem zastosowania. Można je zaklasyfikować jako uszczelki do silników czterosuwowych oraz dwusuwowych. Inne możliwości klasyfikacji uszczelek to przyjęcie zakresu zastosowania, czyli...

Końcówki tłumików Końcówki tłumików są często wymieniane nie jedynie z powodu ich uszkodzenia, ale również w ramach poprawy osiągów skutera (tzw. tuningu mechanicznego). Przy wyborze tych elementów układu wydechowego warto zwrócić uwagę na takie parametry, jak...

Szpilki cylindra Szpilki cylindra są elementami, które raczej można zakwalifikować do śrub ? mają gwint i nakrętkę. Zwykle produkuje się je ze stali, albo stali nierdzewnej. Określenie ?szpilek cylindra? nawiązuje do tego, że są one stosunkowo długie w...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt