Przekładnie

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Przekładnie

Przekładnie

Ważnymi częściami napędów skuterowych są przekładnie, czyli skrzynie biegów. Obecnie w różnych skuterach stosuje się aż pięć różnych typów przekładni. Pierwotnie przekładnie były oddzielnymi podzespołami, które łączono z silnikiem. Następnie wałki i koła zębate przekładni za często umieszczać w korpusie silnika. Konstrukcja napędu stała się bardziej zintegrowana i lżejsza. Manualne przełączanie biegów początkowo było ręczne, a następnie - w miarę rozwoju technologii - stało się nożne. Dzięki temu doszło do znacznej poprawy komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Nowoczesne rozwiązania

W ostatnich latach pojawiły się skutery, które nie wymagają nożnej obsługi skrzyni biegów, ale ręcznej, tyle że w nowym wydaniu. Współcześnie ręczna zmiana biegów polega na naciskaniu przełączników umieszczonych przy manetkach. Dawniej ręczna obsługa przekładni wymagała natomiast odrywania rąk od kierownicy. Początkowo przekładnie miały po 2 ? 3 biegi. W latach 60. pojawiła się automatyczna skrzynia biegów dla skutera. Obecnie wśród 5 stosowanych typów przekładni znajdują się 3 automatyczne skrzynie biegów i 2 skrzynie manualne.

Cechy przekładni CVT

W nowoczesnych skuterach najczęściej stosuje się przekładnie CVT, która jest odpowiedzialna za przenoszeni ruchu obrotowego wału korbowego silnika na koła skutera. Jej nazwa to skrót wyrażenia Continuously Variable Transmissions. Konstrukcja przekładni CVT obejmuje wariator i przeciwtalerz między którymi porusza się pasek napędowy. Wewnątrz wariatora, na bieżniach znajdują się rolki. Tylna część wariatora jest zamknięta pokrywką, która przesuwa się w korpusie wariatora na gumowych nakładkach. Gdy wał korbowy silnika osiąga coraz wyższą prędkość obrotową, na rolki działa siła odśrodkowa - wtedy przesuwają się, odpychając pokrywkę.

Zespół przełożenia napędu

Druga część przekładni CVT znajduje się naprzeciw tylnego koła. Mieści się tam zespół przełożenia napędu i sprzęgła. Dodatkowa przekładania łączy ten zespół z tylnym kołem. Wspomniana dodatkowa przekładnia jest umieszczona wewnątrz monowahacza. Zespół przełożenia napędu, o którym mowa, jest zbudowany z trzech elementów ? dzwonu sprzęgła, przełożenia napędu i sprzęgła. Sprzęgło jest zamocowane na wału przekładni. Gdy działa na nie odpowiednia siła, szczęki sprzęgła rozszerzają się.

Przeczytaj tażkże:

Dzwon sprzęgła Wśród części do skuterów związanych z napędem należy dzwon sprzęgła. Wspomniana część konstrukcji pojazdów jednośladowych pełni dość znaczącą funkcję. Dzwon sprzęgła skutecznie wzmacnia odporność sprzęgła na ścieranie. Poza tym,...

Kierunkowskazy Oświetlenie w skuterze obejmuje między innymi kierunkowskazy. W razie awarii można łatwo znaleźć nowe kierunkowskazy choćby w internetowym sklepie. Obecnie dostęp do oryginalnych części oraz ich zamienników, przeznaczonych do skuterów jest znacznie...

Osie koła i wahacza Osie koła i wahacza stanowią element nadwozia skutera.Wahacze są elementem ramy jednośladowego pojazdu, a ściślej mówiąc tylnego zawieszenia. W skuterach stosuje się m.in. wahacze wleczone. Dobry stan osi koła i wahacza są niezwykle istotne dla...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt