Przekładnie

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Przekładnie

Przekładnie

Ważnymi częściami napędów skuterowych są przekładnie, czyli skrzynie biegów. Obecnie w różnych skuterach stosuje się aż pięć różnych typów przekładni. Pierwotnie przekładnie były oddzielnymi podzespołami, które łączono z silnikiem. Następnie wałki i koła zębate przekładni za często umieszczać w korpusie silnika. Konstrukcja napędu stała się bardziej zintegrowana i lżejsza. Manualne przełączanie biegów początkowo było ręczne, a następnie - w miarę rozwoju technologii - stało się nożne. Dzięki temu doszło do znacznej poprawy komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Nowoczesne rozwiązania

W ostatnich latach pojawiły się skutery, które nie wymagają nożnej obsługi skrzyni biegów, ale ręcznej, tyle że w nowym wydaniu. Współcześnie ręczna zmiana biegów polega na naciskaniu przełączników umieszczonych przy manetkach. Dawniej ręczna obsługa przekładni wymagała natomiast odrywania rąk od kierownicy. Początkowo przekładnie miały po 2 ? 3 biegi. W latach 60. pojawiła się automatyczna skrzynia biegów dla skutera. Obecnie wśród 5 stosowanych typów przekładni znajdują się 3 automatyczne skrzynie biegów i 2 skrzynie manualne.

Cechy przekładni CVT

W nowoczesnych skuterach najczęściej stosuje się przekładnie CVT, która jest odpowiedzialna za przenoszeni ruchu obrotowego wału korbowego silnika na koła skutera. Jej nazwa to skrót wyrażenia Continuously Variable Transmissions. Konstrukcja przekładni CVT obejmuje wariator i przeciwtalerz między którymi porusza się pasek napędowy. Wewnątrz wariatora, na bieżniach znajdują się rolki. Tylna część wariatora jest zamknięta pokrywką, która przesuwa się w korpusie wariatora na gumowych nakładkach. Gdy wał korbowy silnika osiąga coraz wyższą prędkość obrotową, na rolki działa siła odśrodkowa - wtedy przesuwają się, odpychając pokrywkę.

Zespół przełożenia napędu

Druga część przekładni CVT znajduje się naprzeciw tylnego koła. Mieści się tam zespół przełożenia napędu i sprzęgła. Dodatkowa przekładania łączy ten zespół z tylnym kołem. Wspomniana dodatkowa przekładnia jest umieszczona wewnątrz monowahacza. Zespół przełożenia napędu, o którym mowa, jest zbudowany z trzech elementów ? dzwonu sprzęgła, przełożenia napędu i sprzęgła. Sprzęgło jest zamocowane na wału przekładni. Gdy działa na nie odpowiednia siła, szczęki sprzęgła rozszerzają się.

Przeczytaj tażkże:

Uszczelki silnika Uszczelki silnika skutera są bardzo zróżnicowane pod względem zastosowania. Można je zaklasyfikować jako uszczelki do silników czterosuwowych oraz dwusuwowych. Inne możliwości klasyfikacji uszczelek to przyjęcie zakresu zastosowania, czyli...

Korektor momentu obrotowego Do sprawnego działania napędu skuterowego potrzebne są korektory momentu obrotowego. Wspomniana część napędu skutera zapobiega ślizganiu się paska napędowego w skuterze. Podczas zwiększania obrotów na pasku napędowym mocno zaciska się wariator...

Kierownice Kierownice stanowią element nadwozia skutera. Mają one zwykle otwór wzdłużny i są wykonywane z lekkich, a zarazem bardzo wytrzymałych stopów metali. Metalową kierownicę pomalowaną proszkowo na czarny kolor mocuje się za pomocą podstawy...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt