Przekładnie

Części do skuterów » Napędy skuterowe » Przekładnie

Przekładnie

Ważnymi częściami napędów skuterowych są przekładnie, czyli skrzynie biegów. Obecnie w różnych skuterach stosuje się aż pięć różnych typów przekładni. Pierwotnie przekładnie były oddzielnymi podzespołami, które łączono z silnikiem. Następnie wałki i koła zębate przekładni za często umieszczać w korpusie silnika. Konstrukcja napędu stała się bardziej zintegrowana i lżejsza. Manualne przełączanie biegów początkowo było ręczne, a następnie - w miarę rozwoju technologii - stało się nożne. Dzięki temu doszło do znacznej poprawy komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Nowoczesne rozwiązania

W ostatnich latach pojawiły się skutery, które nie wymagają nożnej obsługi skrzyni biegów, ale ręcznej, tyle że w nowym wydaniu. Współcześnie ręczna zmiana biegów polega na naciskaniu przełączników umieszczonych przy manetkach. Dawniej ręczna obsługa przekładni wymagała natomiast odrywania rąk od kierownicy. Początkowo przekładnie miały po 2 ? 3 biegi. W latach 60. pojawiła się automatyczna skrzynia biegów dla skutera. Obecnie wśród 5 stosowanych typów przekładni znajdują się 3 automatyczne skrzynie biegów i 2 skrzynie manualne.

Cechy przekładni CVT

W nowoczesnych skuterach najczęściej stosuje się przekładnie CVT, która jest odpowiedzialna za przenoszeni ruchu obrotowego wału korbowego silnika na koła skutera. Jej nazwa to skrót wyrażenia Continuously Variable Transmissions. Konstrukcja przekładni CVT obejmuje wariator i przeciwtalerz między którymi porusza się pasek napędowy. Wewnątrz wariatora, na bieżniach znajdują się rolki. Tylna część wariatora jest zamknięta pokrywką, która przesuwa się w korpusie wariatora na gumowych nakładkach. Gdy wał korbowy silnika osiąga coraz wyższą prędkość obrotową, na rolki działa siła odśrodkowa - wtedy przesuwają się, odpychając pokrywkę.

Zespół przełożenia napędu

Druga część przekładni CVT znajduje się naprzeciw tylnego koła. Mieści się tam zespół przełożenia napędu i sprzęgła. Dodatkowa przekładania łączy ten zespół z tylnym kołem. Wspomniana dodatkowa przekładnia jest umieszczona wewnątrz monowahacza. Zespół przełożenia napędu, o którym mowa, jest zbudowany z trzech elementów ? dzwonu sprzęgła, przełożenia napędu i sprzęgła. Sprzęgło jest zamocowane na wału przekładni. Gdy działa na nie odpowiednia siła, szczęki sprzęgła rozszerzają się.

Przeczytaj tażkże:

Uszczelniacze silnika W miarę eksploatacji silnika spalinowego dochodzi do pogorszenia jego kondycji. Jego konstrukcja złożona z różnych elementów jest narażona na pracę w skrajnych warunkach, w tym między innymi na działanie niezwykle wysokich temperatur. Bardzo trudne...

Naklejki i emblematy Różnorodne naklejki i emblematy pozwalają na zindywidualizowanie designu skutera. Naklejki i emblematy tworzą szeroką gamę akcesoriów, które można użyć choćby w ramach niezbyt zaawansowanego tuningu wizualnego. Naklejki i emblematy można...

Hamluce w skuterze Hamulce w skuterze są złożone z dźwigni hamulca, klocków i szczęk hamulcowych i pompy. Do sprawnego działania układu hamulcowego potrzebne są także szczelne przewody hamulcowe, przez które przepływa odpowiednia ilość płynu hamulcowego. O wysoką...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt