Pompy oleju

Części do skuterów » Silnik skutera » Pompy oleju

Pompy oleju

Silnik tłokowy nie mógłby pracować sprawnie, gdyby nie otrzymał wsparcia ze strony pompy oleju ? zasadniczego elementu układu smarowania. Sprawnie działająca pompa oleju sprawia, że olej pełniący funkcję czynnika smarującego, może docierać nawet do tych elementów, które są najbardziej obciążone. Działanie pompy opiera się na wyporowym przetłaczaniu oleju. Żeby czynnik smarujący mógł być sprawnie przetłaczany, konieczne jest występowanie odpowiedniego ciśnienia.

Pompy zębate ? o zewnętrznym i wewnętrznym zazębieniu

Pompa olejowa w spalinowym silniku tłokowym to najczęściej pompa zębata. Te z kolei można podzielić na pompy zębate o wewnętrznym lub zewnętrznym zazębieniu. Pompa może być napędzana zębatą przekładnią wału korbowego, albo przekładnią łańcuchową. Sposób działania omawianej części silnika skutera jest bardzo prosty.

Koła zębate wytwarzają ciśnienie

Pompa o zazębieniu zewnętrznym pobiera olej do komory. W przestrzeni zębatek olej przemieszcza się w efekcie obrotu kół zębatych z kanału ssącego do dalszych części układu olejenia. Prawidłowy transport cieczy jest możliwy dzięki ciśnieniu wytwarzanemu przez obracające się koła zębate. Olej przemieszcza się do otworów znajdujących się w kadłubie i w wale korbowym, aby dotrzeć do łożysk, głowicy i popychaczy zaworów.

Luz międzyzębny i staranne wykonanie

Pompa o zazębieniu wewnętrznym do prawidłowej pracy wymaga utrzymania pewnej przestrzeni między zębami obracających się kół (tzw. luz międzyzębny). Olej jest przez nią transportowany w przestrzeniach między zębami współpracujących kół ograniczonymi ścianami bocznymi. Zarówno odległość ścian bocznych, jak i wysokość zębów muszą być bardzo dokładnie wymierzone, żeby pompa mogła działać sprawnie. Niezwykle istotne jest też to, aby zębate koła były odpowiednio wyprofilowane ? wszelkie nierówności mogą stać się przyczyną usterki.

Przeczytaj tażkże:

Bezpieczniki Bezpieczniki są częściami układu elektronicznego skutera. Bezpiecznik może ulec przepaleniu, gdy w obwodzie elektrycznym jeden z odcinków zostanie przeciążony. Gdyby system elektryczny przestał działać, w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić...

Filtry do skuterów Filtry do skuterów muszą być okresowo wymieniane, aby pojazd mógł sprawnie funkcjonować. Wśród rodzajów filtrów można wymienić między innymi filtry powietrza, oleju i paliwa. Wszystkie typy tych części skuterowych mają pewną cechę ? w...

Stelaże i owiewki Stelaże i owiewki są częściami nadwozia skutera. Wspomniane elementy cieszą się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród osób, które przemierzają na jednośladowych pojazdach dłuższe trasy. Stelaże pod kufer są niezbędne do prawidłowego...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt