Pompy oleju

Części do skuterów » Silnik skutera » Pompy oleju

Pompy oleju

Silnik tłokowy nie mógłby pracować sprawnie, gdyby nie otrzymał wsparcia ze strony pompy oleju ? zasadniczego elementu układu smarowania. Sprawnie działająca pompa oleju sprawia, że olej pełniący funkcję czynnika smarującego, może docierać nawet do tych elementów, które są najbardziej obciążone. Działanie pompy opiera się na wyporowym przetłaczaniu oleju. Żeby czynnik smarujący mógł być sprawnie przetłaczany, konieczne jest występowanie odpowiedniego ciśnienia.

Pompy zębate ? o zewnętrznym i wewnętrznym zazębieniu

Pompa olejowa w spalinowym silniku tłokowym to najczęściej pompa zębata. Te z kolei można podzielić na pompy zębate o wewnętrznym lub zewnętrznym zazębieniu. Pompa może być napędzana zębatą przekładnią wału korbowego, albo przekładnią łańcuchową. Sposób działania omawianej części silnika skutera jest bardzo prosty.

Koła zębate wytwarzają ciśnienie

Pompa o zazębieniu zewnętrznym pobiera olej do komory. W przestrzeni zębatek olej przemieszcza się w efekcie obrotu kół zębatych z kanału ssącego do dalszych części układu olejenia. Prawidłowy transport cieczy jest możliwy dzięki ciśnieniu wytwarzanemu przez obracające się koła zębate. Olej przemieszcza się do otworów znajdujących się w kadłubie i w wale korbowym, aby dotrzeć do łożysk, głowicy i popychaczy zaworów.

Luz międzyzębny i staranne wykonanie

Pompa o zazębieniu wewnętrznym do prawidłowej pracy wymaga utrzymania pewnej przestrzeni między zębami obracających się kół (tzw. luz międzyzębny). Olej jest przez nią transportowany w przestrzeniach między zębami współpracujących kół ograniczonymi ścianami bocznymi. Zarówno odległość ścian bocznych, jak i wysokość zębów muszą być bardzo dokładnie wymierzone, żeby pompa mogła działać sprawnie. Niezwykle istotne jest też to, aby zębate koła były odpowiednio wyprofilowane ? wszelkie nierówności mogą stać się przyczyną usterki.

Przeczytaj tażkże:

Uszczelniacze silnika W miarę eksploatacji silnika spalinowego dochodzi do pogorszenia jego kondycji. Jego konstrukcja złożona z różnych elementów jest narażona na pracę w skrajnych warunkach, w tym między innymi na działanie niezwykle wysokich temperatur. Bardzo trudne...

Korki wlewu paliwa Korki wlewu paliwa są wykonywane z różnych materiałów ? z metali oraz tworzyw sztucznych o wzmocnionym działaniu. Oprócz korków wlewu czasami trzeba dodatkowo wymienić uszczelki. Wspomniane elementy układu paliwowego skutera są dostępne w różnych...

Osie koła i wahacza Osie koła i wahacza stanowią element nadwozia skutera.Wahacze są elementem ramy jednośladowego pojazdu, a ściślej mówiąc tylnego zawieszenia. W skuterach stosuje się m.in. wahacze wleczone. Dobry stan osi koła i wahacza są niezwykle istotne dla...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt