Osie koła i wahacza

Części do skuterów » Nadwozie skutera » Osie koła i wahacza

Osie koła i wahacza

Osie koła i wahacza stanowią element nadwozia skutera.Wahacze są elementem ramy jednośladowego pojazdu, a ściślej mówiąc tylnego zawieszenia. W skuterach stosuje się m.in. wahacze wleczone. Dobry stan osi koła i wahacza są niezwykle istotne dla bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli wahacz zostanie zamocowany luźno, pokonywanie każdego zakrętu wiąże się z dużym zagrożeniem. Na zakręcie może dojść do gwałtownego przemieszczenia całego pojazdu ku podłożu. W połączeniu ze śliską nawierzchnią lub dużą prędkością prowadzi do zerwania przyczepności.

Funkcje wahacza

Wahacz jest sztywnym członem mechanizmu, który wykonuje cykliczne ruchy obrotowe wokół stałej osi obrotu. W przypadku tej części samochodowej kąt obrotu jest ograniczony. Kiedy wahacz wykona ruch, powraca do położenia wyjściowego. Cykl pracy zostaje tym samym zakończony. Powrotny bieg może być jałowym lub czynnym ruchem. Wahacze są powszechnie stosowane w motoryzacji. Z reguły oddziela się je od osi koła za pomocą specjalnych metalowo ? gumowych tulejek. Tłumią one drgania przenoszone z podłoża, po którym porusza się pojazd.

Wahacz jako element zawieszenia

Wahacze są częściami zawieszenia należącymi do grupy elementów odpowiadających za prowadzenie koła. Niesprawne wahacze mogą powodować nieprawidłowości w obrębie prowadzenia, skoku i geometrii zawieszenia. Inne elementy odpowiedzialne za prowadzenie koła to drążki poprzeczny i wzdłużny. Do produkcji wahaczy zwykle wykorzystuje się stal konstrukcyjną, w tym zarówno stopową, jak i niestopową. Poza tym, producenci sięgają po niektóre stopy aluminium, staliwo i żeliwo sferoidalne.

Osie koła

Osie koła są wykonywane ze stali i aluminium, które zapewniają tym elementom odpowiednią wytrzymałość, w połączeniu z odpowiednimi metodami obróbki. Często wykorzystuje się anodowane aluminium wyróżniające się bardzo wysoką odpornością na uszkodzenia oraz niklowaną stal. Osie koła mogą być zaprojektowane z myślą o mocowaniach jednostronnych (tzw. cantilever), albo dla widelców. W ostatnim przypadku mocowanie następuje z dwóch stron. Wybór materiału do produkcji osi koła nie jest dokonywany wyłącznie w oparciu o parametry wytrzymałości, ale również przy uwzględnieniu masy. Osie koła powinny zapewniać zoptymalizowaną wagę pojazdu, a przy tym prawidłowo przenosić obciążenia.

Przeczytaj tażkże:

Uszczelki silnika Uszczelki silnika skutera są bardzo zróżnicowane pod względem zastosowania. Można je zaklasyfikować jako uszczelki do silników czterosuwowych oraz dwusuwowych. Inne możliwości klasyfikacji uszczelek to przyjęcie zakresu zastosowania, czyli...

Pompa wody Silnik skutera do prawidłowej pracy potrzebuje pomocy ze strony pompy wody. Jako główny element układu chłodniczego silnika dodatkowo obciąża wał korbowy. Przy jej wymianie warto zwrócić uwagę nie tylko na to, czy pasuje do posiadanego modelu...

Filtry paliwa skuterowe Filtry paliwa odpowiadają za to, żeby do gaźnika trafiało czyste paliwo. Im lepiej działa filtr paliwa, tym dłuższą żywotność ma gaźnik. Wszelkie zanieczyszczenia mają na niego bardzo niekorzystny wpływ. Filtry paliwa powinny być okresowo...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt