Osie koła i wahacza

Części do skuterów » Nadwozie skutera » Osie koła i wahacza

Osie koła i wahacza

Osie koła i wahacza stanowią element nadwozia skutera.Wahacze są elementem ramy jednośladowego pojazdu, a ściślej mówiąc tylnego zawieszenia. W skuterach stosuje się m.in. wahacze wleczone. Dobry stan osi koła i wahacza są niezwykle istotne dla bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli wahacz zostanie zamocowany luźno, pokonywanie każdego zakrętu wiąże się z dużym zagrożeniem. Na zakręcie może dojść do gwałtownego przemieszczenia całego pojazdu ku podłożu. W połączeniu ze śliską nawierzchnią lub dużą prędkością prowadzi do zerwania przyczepności.

Funkcje wahacza

Wahacz jest sztywnym członem mechanizmu, który wykonuje cykliczne ruchy obrotowe wokół stałej osi obrotu. W przypadku tej części samochodowej kąt obrotu jest ograniczony. Kiedy wahacz wykona ruch, powraca do położenia wyjściowego. Cykl pracy zostaje tym samym zakończony. Powrotny bieg może być jałowym lub czynnym ruchem. Wahacze są powszechnie stosowane w motoryzacji. Z reguły oddziela się je od osi koła za pomocą specjalnych metalowo ? gumowych tulejek. Tłumią one drgania przenoszone z podłoża, po którym porusza się pojazd.

Wahacz jako element zawieszenia

Wahacze są częściami zawieszenia należącymi do grupy elementów odpowiadających za prowadzenie koła. Niesprawne wahacze mogą powodować nieprawidłowości w obrębie prowadzenia, skoku i geometrii zawieszenia. Inne elementy odpowiedzialne za prowadzenie koła to drążki poprzeczny i wzdłużny. Do produkcji wahaczy zwykle wykorzystuje się stal konstrukcyjną, w tym zarówno stopową, jak i niestopową. Poza tym, producenci sięgają po niektóre stopy aluminium, staliwo i żeliwo sferoidalne.

Osie koła

Osie koła są wykonywane ze stali i aluminium, które zapewniają tym elementom odpowiednią wytrzymałość, w połączeniu z odpowiednimi metodami obróbki. Często wykorzystuje się anodowane aluminium wyróżniające się bardzo wysoką odpornością na uszkodzenia oraz niklowaną stal. Osie koła mogą być zaprojektowane z myślą o mocowaniach jednostronnych (tzw. cantilever), albo dla widelców. W ostatnim przypadku mocowanie następuje z dwóch stron. Wybór materiału do produkcji osi koła nie jest dokonywany wyłącznie w oparciu o parametry wytrzymałości, ale również przy uwzględnieniu masy. Osie koła powinny zapewniać zoptymalizowaną wagę pojazdu, a przy tym prawidłowo przenosić obciążenia.

Przeczytaj tażkże:

Fajki zapłonowe Układ elektryczny skutera obejmuje między innymi fajki zapłonowe. Konstrukcja fajki zapłonowej z rezystorem składa się z obudowy bakelitowej, wtyka świecy, uszczelnienia końcówki, rękawa ochronnego, wkręta mocującego przewód i rękawa ochronnego...

Ramki tablicy rejestracyjnej Do elementów nadwozia należą także ramki tablicy rejestracyjnej. Zazwyczaj ramkę wykonuje się z nierdzewnej stali pomalowanej proszkowo na czarny kolor, albo specjalnie metalizowanej, o bardzo estetycznym wyglądzie. Ramka do tablicy rejestracyjnej ma...

Kierownice Kierownice stanowią element nadwozia skutera. Mają one zwykle otwór wzdłużny i są wykonywane z lekkich, a zarazem bardzo wytrzymałych stopów metali. Metalową kierownicę pomalowaną proszkowo na czarny kolor mocuje się za pomocą podstawy...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt