Napędy skuterowe

Części do skuterów » Napędy skuterowe

Napędy skuterowe

W skuterach wykorzystuje się trzy rodzaje napędów ? spalinowy, elektryczny i hybrydowy. Wybór na rynku jest bardzo bogaty, choć i tak większą część dostępnych modeli stanowią pojazdy napędzane silnikiem benzynowym.

Napęd oparty na silniku spalinowym

Najbardziej powszechnym rodzajem napędu jest silnik spalinowy, który w przypadku skuterów może być dwusuwowy lub czterosuwowy. Dwusuwowe silniki spalinowe posiadają bardzo prostą budowę i równie mało skomplikowany sposób działania. W efekcie, łatwiej je konserwować i naprawiać ? zwykle nie ma z tym problemu. Czterosuwowe silniki w porównaniu z dwusuwowymi zużywają nieco mniej paliwa, ale zapewniają lepsze osiągi. Ich wadą jest zaś wyższa emisja spalin. Czterosuwowe silniki mogą być wyposażone w gaźnik, który odpowiada za mieszanie paliwa z powietrzem, ale najczęściej są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Czterosuwowymi silnikami tego typu steruje elektroniczny układ.

Napęd elektryczny

Nieco bardziej nowoczesnym rozwiązaniem jest napęd elektryczny. Elektryczne silniki jako ekologiczne i prawie nie emitują żadnego hałasu. Ich charakterystyczną cechą jest ponadto wysoki moment obrotowy. Współcześnie stosowane silniki elektryczne oferują różne osiągi ? prędkość silnika elektrycznego może wynieść nawet do 100 km/h. Choć wymaga ładowania, do jest prosty w serwisowaniu i nie wymaga stosowania żadnych płynów napędowych. Koszty ładowania silnika są niższe niż koszty związane z korzystaniem ze skutera z napędem spalinowym. Przeciwnicy napędów elektrycznych podnoszą, że skutery z silnikiem elektrycznym nie są niezawodne, bo może się okazać, że w trasie nie będzie miejsca do naładowania akumulatorów. Jedno ładowanie akumulatora wystarczy na przejechanie 50 ? 70 km, ale żeby naładować go potrzeba około kilku godzin. Czas potrzebny na doładowanie napędu może być krótszy niż podany w zależności od modelu skutera.

Napęd hybrydowy

Najbardziej nowoczesnym rodzajem napędów są hybrydowe silniki. Ich konstrukcja łączy silnik elektryczny ze spalinowym. Kiedy skuter pracuje na niskich obrotach, zostaje uruchomiony silnik elektryczny. Kiedy potrzebna jest bardziej dynamiczna jazda i lepsze przyśpieszenie, zostaje uruchomiony automatycznie silnik spalinowy. Skutery z napędem hybrydowym to pojazdy jednośladowe z wyższej półki cenowej.

Przekazywanie mocy na koła skutera odbywa się obecnie głównie za pośrednictwem przekładni CVT, która składa się z dwóch części. Naprzeciw tylnego koła znajduje się zespół przełożenia napędu, a z przodu są umieszczone wariator, przeciwtalerz i usytuowany między nimi pasek napędowy.

Artykuły w kategorii "Napędy skuterowe"

  • Dzwon sprzęgła - Wśród części do skuterów związanych z napędem należy dzwon sprzęgła. Wspomniana część konstrukcji pojazdów jednośladowych pełni dość znaczącą funkcję. Dzwon...
  • Korektor momentu obrotowego - Do sprawnego działania napędu skuterowego potrzebne są korektory momentu obrotowego. Wspomniana część napędu skutera zapobiega ślizganiu się paska napędowego w skuterze...
  • Przekładnie - Ważnymi częściami napędów skuterowych są przekładnie, czyli skrzynie biegów. Obecnie w różnych skuterach stosuje się aż pięć różnych typów przekładni. Pierwotnie...
  • Paski napędowe - Do sprawnego działania napędów skuterowych potrzebne są paski napędowe. Należy go wymieniać okresowo, zgodnie z zaleceniami producenta i informacjami zawartymi w książce...
  • Sprzęgła - Sprzęgła są niezbędnymi częściami potrzebnymi do prawidłowej pracy napędu skutera. Sprzęgło jest zamocowane na wałku przekładni. Kiedy działa na niego siła o...
  • Wariator - Wariator jest częścią układu napędowego pełniącą ogromną rolę w zakresie możliwości osiągania prędkości i dynamiki jazdy. Odpowiednie regulowanie wariatora i...
  • Rolki wariatora - Rolki wariatora są sprzedawane w zestawach po kilka sztuk. Powodem ich wymiany niekoniecznie jest wysoki stopień zużycia, czy też uszkodzenie mechaniczne. Rolki wariatora mogą...
  • Zestawy napędowe - Na osobne omówienie jako części zamiennych ? a właściwie jako zestawu części zamiennych - zasługują zestawy napędowe. Producenci klasyfikują je w zasadzie na dwie...
  • Sprężyna centralna (dociskowa) - Sprężyna centralna, zwana też sprężyną dociskową jest elementem napędu skutera. Można kupić ją w zestawie z innymi częściami napędu, albo osobno. Przy wyborze...

© 2017 by czesciskutery.pl | Kontakt